Tafelvoetbal robot
Studenten hebben een tafelvoetbalspel geautomatiseerd
Prijs Hardware:
onderwijsproject
Bouw
DHZ
bouwen of kopen
De studenten van de Universiteit van Ljubljana hebben een tafelvoetbalspel geautomatiseerd in hun project "KiberzBall". Hier kunnen menselijke spelers rechtstreeks tegen of met computergestuurde spelers spelen.
Om de beweging van de computergestuurde speler te kunnen automatiseren, moest het systeem worden uitgerust met beeldverwerking en met een actuatorsysteem voor lineaire en roterende bewegingen. Hier koos het team voor de lineaire assen van igus.
De studenten waren op zoek naar een compacte oplossing met voldoende ruimte en bewegingsvrijheid voor de kleine servomotor die verantwoordelijk is voor de trapbeweging, en met zo min mogelijk wrijvingsweerstand om de haalbare versnellingen te maximaliseren. De Eco-as van drylin voldeed aan al deze eisen. Het werd aan de zijkant gemonteerd zodat de aandrijfmotor eronder kon worden geplaatst. Een kleine voetafdruk dankzij een compacte opstelling. Er werden plastic adapters ontwikkeld en geprint om de as in positie te houden en de extra servomotor aan de trolley te bevestigen. Er werd een extra riemspanner ontwikkeld om de riemspanning te verhogen en een stabiele werking bij verschillende versnellingen te garanderen.
De drylin eco lineaire as van igus maakte ook indruk met zijn lage prijs en lagere wrijvingsweerstand. Hierdoor was het mogelijk om een hogere versnelling van de stang voor de voetballers te bereiken.
2 onderdelen